FINN reise | den beste unnskyldningen er å være bortreist

Nordmenn elsker å reise på ferie, og i 2019 har over halvparten av oss planlagt en sommerferie utenlands. Vi kvier oss imidlertid for å bestille billetter tidlig, og det er nærmest et hav av mulige bestillingsportaler på nett.

Reklamekonseptet vi utviklet for FINN reise endte opp ganske langt fra "klassisk reiselivsmarkedsføring”.

Tiden vår er dyrebar, og man havner stadig i situasjoner der andre prøver å stjele den. For å slippe unna må man ha en god grunn, og da finnes det ikke noe bedre svar enn at man “dessverre er bortreist”
— Sebastian Prestø, tekstforfatter i Morgenstern.

Det ble laget 10 filmer, samt egne uttak for Snapchat, Facebook, redaksjonelt innhold, og online video.

Filmene ble produsert av Tangrystan, med Trond Fausa Aurvåg på regi.

 
 

Den første reklamefilmen skapte debatt og delte det norske folk i to. Var det greit å kalle Gran Canaria for “Granka”?

Kjært barn har mange navn, mente nå vi.

Som en videreutvikling av kampanjen utviklet vi ytterliggere innhold for å svare på kritikken. Deriblant content-artikler i tillegg til at vi ga bort “Granka-tskjorter” på Facebook.

Skjermdump  www.finnspirasjon.finn.no . Innhold produsert av Morgenstern.

Skjermdump www.finnspirasjon.finn.no. Innhold produsert av Morgenstern.

Granka Granka Granka!

Granka Granka Granka!

Og det var ikke over ennå.

Med utgangspunkt i “Granka Granka Granka”-melodien det synges på i den første filmen, lagde vi en egen sang og musikkvideo.

Etter bare noen få dager fikk musikkvideoen enormt engasjement i sosiale medier. Videoen har i underkant av 1 million visninger (YouTube og Facebook), med over 6300 kommentarer, 9000 likes og 1600 delinger.

Sangen er laget av den anonyme Syden-artisten “Klas Palmas” og musikkvideo er produsert av Morgenstern.